Aktuální informace
30.08.2020: Opatření od 1.9.2020 - PLATÍ NADÁLE od 1.9.2021

 Na   základě  „Manuálu“ vydaného Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstvem zdravotnictví České republiky ohledně onemocnění COVID-19 a vzhledem ke stanoveným hygienickým podmínkám, kdy nesmí být ohrožen zdravotně nezávadný provoz školní jídelny, je od 1.9.2020 do odvolání zrušen výdej obědů do jídlonosičů v první den neplánované nepřítomnosti dítěte v mateřské škole. Odhlašování ze stravování je možné v daný den do 06.30 hod na telefonech:  ŠJ Mírová 824 642, ŠJ Jaselská  773 417 633, ŠJ Veselá 773 975 252.

Šest základních živin naší stravy

Naše strava je tvořena mnoha a mnoha různými potravinami. Pestrost naší stravy je základním kamenem pro udržení optimálního zdraví a kondice. Avšak není to jen pestrost, ale i výživná hodnota, která vede ke zkvalitnění života.
 
Sacharidy 
Cukry jsou základním zdrojem energie pro normální činnost svalů a celého těla. Sacharidy dělíme na cukry (jednoduché sacharidy) a škroby (složité sacharidy). Sacharidy jsou primárním zdrojem energie při intenzivním tréninku. 60% veškeré konzumované energie by mělo pocházet právě ze sacharidů. 
Bohaté na sacharidy – škroby jsou např. rýže, brambory, obilniny či pečivo. Jednoduché sacharidy bychom měli přijímat především z ovoce a zeleniny, nikoliv ze sladkostí a čokolády. Vhodný je med a hroznový cukr pro dodání okamžité energie.
 
Tuky
Tuky jsou zdrojem energie, která se používá při aktivitách nižší intenzity či při dlouhotrvajících tréninkových aktivitách. Tuky živočišného původu jsou reprezentovány potravinami typu máslo, sádlo či tučné maso a jsou obvykle označovány jako nasycené, čímž přispívají k onemocnění srdce a cév. Tuky rostlinného původu bývají naopak nenasycené a tím pádem méně škodlivé. Reprezentují je především různé oleje (olivový, lněný). Lipidy by měly tvořit asi 25% celkové denní dávky energie.

vce...


Výživová pyramida pro děti

Literatura
Martin Gregora, Výživa malých dětí (Grada, 2004)
Olga Illková, Zdeňka Vašíčková: Zdravá výživa v mateřské škole (Portál, 2004)

Jednoduchou pomůckou pro sestavení zdravého jídelníčku pro děti je výživová pyramida. Od dospělácké varianty se zásadně neliší, ale zohledňuje velikost porcí a také specifické nároky rostoucího organismu dětí. Dítě samozřejmě potřebuje více mléka a mléčných výrobků jako zdroj vápníku pro stavbu kostí, dítě má daleko naléhavější potřebu tekutin a vyšší potřebu železa, které je hojně obsaženo v mase, rybách, ale i růžičkové kapustě, brokolici nebo špenátu.

 

vce...


Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS. | Editace | Správa webu: Ing. Petr Hanzl